La tercera i última part d’aquesta sèrie dedicada a Jaume de Puyo, un dels protagonistes principals dels esdeveniments que portaren a la forca a cinc persones el 1549, és la més complicada. Per un costat, conclourem tota l’anàlisi comparativa dels temes folklòrics que apareixen en el judici, però sobretot intentarem fer-ne hipòtesis. No serà només una sola, sinó vàries. Per fer-ho intentarem fer un exercici de contextualització, on intentarem pensar com ho feien aquelles persones que visqueren els successos, seguint l’exemple d’historiadors com Carlo Ginzburg o antropòlegs com Nigel L. Whitehead. Parlarem de lluites veïnals, de la importància del nom i la fama pública, de les coincidències que existeixen entre el crim organitzat i certes estructures de poder locals, especialment en aquells àmbits on no hi arribava la justícia, a més a més d’esbossar un retrat del nostre protagonista.
Continguts de la primera part:
Atacs nocturns: el primer assassinat
Casa Puyo: traïcions i punyalades en família
El rumor com a arma: articulant el conflicte
L’ús del terror i la superstició per a controlar persones
Joan de Puyo: una declaració forçada i irreal
Primera part de la declaració de Joan de la Dida
Segona part de la declaració de Joan de la Dida
Les marques del Diable
L’efecte de les tortures en les confessions
La por de les víctimes i el final de Jaume de Puyo
Continguts de la segona part:
La Coma de Mont-ros: context social i econòmic
La nissaga dels Puyo i la metgessa de Montesclat
El bruixot: un motiu folklòric i religiós universal
La fama pública
La transmissió de la bruixeria en el folklore català
De mà en mà, al voltant del foc
Folklore de l’assassinat: banquets i transformacions
Folklore de l’assassinat: les pólvores del Diable
Continguts de la tercera part:
Folklore de l’assassinat: veneficae, verins i galteres
Conductes antisocials i baralles entre famílies
Els infanticidis en la societat baixmedieval i de l’Antic Règim
La importància del nom i la destrucció de la reputació
Cadàvers i assassinats en públic
Retrat psicològic de Jaume de Puyo
Problemes d’interpretació i manca de context
Conclusió: darrere del crim i la superstició
Font de la fotografia de capçalera.
AVÍS: En aquestes tres entrades hi ha violència crua i real, barrejada amb folklore i escenes fantàstiques que poden resultar desagradables a gent sensible. A Llegendàrium hi ha contingut de tota mena, algun molt més familiar i amable, com aquest de les dones d’aigua o aquesta altra entrada dedicada als follets domèstics.