Jaume de Puyo: de la terra dels bruixots, sou!

La Coma de Mont-ros, al voltant de 1910

Jaume de Puyo és un dels protagonistes principals de la investigació contra un grup de bruixes i bruixots que va dur-se a terme el 1548 i va concloure a principis de 1549 a la vall del Flamisell, avui coneguda com a Vall Fosca. En aquesta primera part coneixerem el context i els esdeveniments, la relació entre les persones acusades de bruixots i el seu entorn social, amb el crim organitzat i la delinqüència, els abusos que es donaven entre col·lectius i les baralles entre veïns, rancúnies familiars i manipulacions.

En la segona tractarem la part folklòrica i fantàstica, fent comparatives amb motius de les llegendes i la tradició oral d’arreu d’Europa. També compararem aquesta investigació amb altres ja publicades, com la de Pere Torrent o la de Joana la Negra. I en la tercera part intentarem esbossar algunes hipòtesis per a uns successos que no es poden tancar, ens manca informació i hi ha un fons de transformació social i ideològic que ha anat canviant el valor dels mots i la visió de la realitat i, per tant, és molt difícil interpretar-los en el seu context, des de l’interior de les persones que els visqueren.

Aquest procés va ser estudiat i transcrit pel professor Pau Castell i Granados a Un judici a la terra dels bruixots, ressenyada fa uns anys.

Continguts de la primera part:
Atacs nocturns: el primer assassinat
Casa Puyo: traïcions i punyalades en família
El rumor com a arma: articulant el conflicte
L’ús del terror i la superstició per a controlar persones

Joan de Puyo: una declaració forçada i irreal
Primera part de la declaració de Joan de la Dida
Segona part de la declaració de Joan de la Dida
Les marques del Diable
L’efecte de les tortures en les confessions
La por de les víctimes i el final de Jaume de Puyo

Continguts de la segona part:
La Coma de Mont-ros: context social i econòmic
La nissaga dels Puyo i la metgessa de Montesclat
El bruixot: un motiu folklòric i religiós universal
La fama pública
La transmissió de la bruixeria en el folklore català
De mà en mà, al voltant del foc
Folklore de l’assassinat: banquets i transformacions
Folklore de l’assassinat: les pólvores del Diable

Jaume de Puyo (II): les pólvores del Diable

Continguts de la tercera part:
Folklore de l’assassinat: veneficae, verins i galteres
Conductes antisocials i baralles entre famílies
Els infanticidis en la societat baixmedieval i de l’Antic Règim
La importància del nom i la destrucció de la reputació

Cadàvers i assassinats en públic
Retrat psicològic de Jaume de Puyo
Problemes d’interpretació i manca de context
Conclusió: darrere del crim i la superstició

Jaume de Puyo (III i final): veneficium et maleficium

AVÍS: En aquestes tres entrades hi ha violència crua i real, barrejada amb folklore i escenes fantàstiques que poden resultar desagradables a gent sensible. A Llegendàrium hi ha contingut de tota mena, algun molt més familiar i amable, com aquest de les dones d’aigua o aquesta altra entrada dedicada als follets domèstics.

Font de la fotografia de capçalera.

 

Això solament és un petit fragment! Vols llegir sencer aquest article? I molts altres? Dóna suport a Llegendàrium amb una aportació mensual de 4€ a Patreon.
Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.